Θεραπευτικό ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη»

Τι είναι το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη»;

«Ο Άρης και η Αράχνη» είναι ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι για παιδιά με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. Βασίζεται στις θεωρητικές αρχές της γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας και απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 6 έως 12 ετών που αντιμετωπίζουν Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή και βρίσκονται σε πρόγραμμα ψυχολογικής θεραπείας για την διαταραχή. Περιλαμβάνει εμπειρικά τεκμηριωμένες τεχνικές γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας σε παιδιά (March & Mulle, 1998; Piacentini, Langley, & Roblek, 2007) καθώς και σε ενήλικες με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή (Foa et al., 1983; Salkovskis, 1999).

Αποτελείται από μία σύντομη εισαγωγή και εκτυλίσσεται σε οκτώ επίπεδα. Στο τέλος κάθε επιπέδου (δεν αφορά τα επίπεδα 1-3), το παιδί αναλαμβάνει μία εργασία για το σπίτι, την οποία ολοκληρώνει μέχρι την επόμενη θεραπευτική συνεδρία. Προϋπόθεση για την συνέχιση του επόμενου επιπέδου του παιχνιδιού είναι η ολοκλήρωση της εργασίας για το σπίτι.

Περιγραφή του ηλεκτρονικού παιχνιδιού «Ο Άρης και η Αράχνη»

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» εκτυλίσσεται σε ένα λιβάδι, όπου ζουν διάφορα έντομα, όπως ο Άρης Ακρίδας και η Λίτσα Πασχαλίτσα, οι οποίοι αντιμετωπίζουν μία πολύ δύσκολη κατάσταση. Εδώ και κάποιο καιρό, μία Αράχνη, η οποία ζει επίσης στο λιβάδι, εκφοβίζει τα έντομα και τους ζητάει να κάνουν πράγματα που δεν θέλουν. Ως αποτέλεσμα, ο Άρης μπορεί να διασχίζει το λιβάδι πηδώντας με έναν συγκεκριμένο τρόπο που η Αράχνη του επιβάλει, ενώ η Λίτσα πρέπει να μετρά τις βούλες της πριν κοιμηθεί κάθε βράδυ. Η Αράχνη εκφοβίζει τα έντομα, λέγοντάς τους ότι θα τους συμβούν κακά πράγματα αν δεν ακολουθήσουν τις εντολές της. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα έντομα εκτελούν τις εντολές της, μπλέκοντας ολοένα περισσότερο στον ιστό της Αράχνης (ή της Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής). Μία μέρα ο Άρης αποφασίζει να ζητήσει την συμβουλή της Σοφής Κουκουβάγιας. Η Σοφή Κουκουβάγια δέχεται να βοηθήσει τον Άρη, πρώτα όμως του ζητάει να βρει ένα παιδί που να είναι πρόθυμο να τον βοηθήσει.

Σε ποιους απευθύνεται το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη»;

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» απευθύνεται σε θεραπευτές γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας για να το χρησιμοποιήσουν συμπληρωματικά στην θεραπεία παιδιών ηλικίας έως 12 ετών, τα οποία αντιμετωπίζουν Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή.

Με το ποσοστό εκδήλωσης της διαταραχής να ανέρχεται περίπου στο 2%, η Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή είναι μία συχνή ψυχική διαταραχή στα παιδιά. Οι πιο αποτελεσματικές μέθοδοι θεραπείας για την αντιμετώπιση της Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής είναι η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία είτε ως μονοθεραπεία είτε σε συνδυασμό με τη φαρμακοθεραπεία. Δυστυχώς, υπάρχει έλλειψη θεραπευτών που να εξειδικεύονται στην θεραπεία παιδιών με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. Ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι η έλλειψη θεραπευτικών εργαλείων κατάλληλων για παιδιά. Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» ενσωματώνει τις εμπειρικά τεκμηριωμένες τεχνικές θεραπείας για την Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή με έναν τρόπο οικείο και ελκυστικό για τα παιδιά. Διευκολύνει με αυτόν τον τρόπο την κατανόηση της διαταραχής και των συνεπειών της, ενώ εισάγει και καθοδηγεί τα παιδιά στην θεραπευτική της αντιμετώπιση.

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» στοχεύει επομένως να ενθαρρύνει τα παιδιά στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν την διαταραχή και να προσφέρει στους θεραπευτές παιδιών με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή ένα θεραπευτικό εργαλείο για την κλινική τους πράξη.

Τι δεν προσφέρει το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη»;

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» δεν είναι ένα παιχνίδι αυτοβοήθειας και δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της διαταραχής. Οι γονείς, όταν υποψιάζονται ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή, χρειάζεται να ζητήσουν να γίνει ενδελεχής διαγνωστικός έλεγχος από παιδοψυχίατρο και στην συνέχεια να αναζητήσουν έναν θεραπευτή που να εξειδικεύεται στην Θεραπεία Συμπεριφοράς παιδιών με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. Ο θεραπευτής θα κρίνει αν είναι χρήσιμο να χρησιμοποιηθεί το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» στην θεραπεία. Οι γονείς μπορούν να αγοράσουν το παιχνίδι, συνίσταται ωστόσο το παιχνίδι να χρησιμοποιείται με την γνώση και την συγκατάθεση του θεραπευτή, ο οποίος θα κρίνει εάν το παιδί είναι έτοιμο να προχωρήσει σε επόμενο επίπεδο του παιχνιδιού.

Τέλος, το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» δεν απευθύνεται σε παιδιά που δεν αντιμετωπίζουν Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή.

Brezinka, V.: Computerspiele in der Psychotherapie – neue Entwicklungen. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 2016, 65, 82-96.

Computerspiele in der Psychotherapie – neue Entwicklungen (PDF, 128 KB)

Brezinka, V., Tagwerker, F. & Walitza, S.: Zwangs- und Ticstörungen bei Kindern und Jugendlichen. Swiss Archives of Neurology, Psychiatry and Psychotherapy, 2016, 167(2): 64-69.

Zwangs- und Ticstörungen bei Kindern und Jugendlichen (PDF, 301 KB)

Brezinka, V.: Zwangsstörungen bei Kindern. Die Rolle der Angehörigen. Schweizer Zeitschrift für Psychiatrie & Neurologie, 2015, 15 (4), 4-6.

Zwangsstörungen bei Kindern. Die Rolle der Angehörigen (PDF, 631 KB)

Brezinka, V.: Computer games supporting cognitive behaviour therapy in children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 2014, 19, 100-110, doi:10.1177/1359104512468288.

Brezinka, V.: Ricky and the Spider – a video game to support cognitive behavioural treatment of children with obsessive-compulsive disorder. Clinical Neuropsychiatry, 2013, 10, 3, Suppl. 1, 6-12.

Ricky and the Spider (PDF, 763 KB)

Brezinka, V.: ‚Ricky und die Spinne‘ – ein Computerspiel zur Unterstützung der Behandlung von Zwangserkrankungen bei Kindern. Z-aktuell, 2012, 2: 10-13.

Brezinka, V.: ‚Ricky und die Spinne‘ – ein Computerspiel zur Unterstützung der Behandlung von Zwangserkrankungen bei Kindern. Newsletter SGZ 2012, 1: 5-8.

Brezinka, V.: Application of Educational Games in Psychotherapy. In: Edvardsen, F. & Kulle, H. (Ed.), Educational Games: Design, Learning and Applications, p. 313-322. Nova Science Publishers, Hauppauge NY 2010.

Brezinka, V.: Kindertherapie in der digitalen Welt – vom Psycho – zum Digitherapeuten? Verhaltenstherapie & Verhaltensmedizin, 2009, 30(3): 302-310.

Brezinka, V.: Computerspiele in der Verhaltenstherapie mit Kindern. In: Schneider, S. & Margraf, J. (Hrsg.), Lehrbuch der Verhaltenstherapie, Band 3, Störungen im Kindes- und Jugendalter, p.233-241. Springer, Heidelberg 2009.

  • Ποιες είναι οι τεχνικές απαιτήσεις για το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη;»

Windows
2.33GHz ή γρηγορότερο x86 συμβατό επεξεργαστή ή επεξεργαστής Intel® Atom ™ 1.6GHz ή ταχύτερος επεξεργαστής για netbooks
Microsoft® Windows® XP (32-Bit), Windows Server® 2003 (32-Bit), Windows Server 2008 (32-Bit), Windows Vista® 32bit, Windows 7 (32bit και 64bit)
128MB μνήμη RAM (1GB RAM συνιστάται για netbooks)
128MB κάρτα μνήμης γραφικών
Mac OS
Επεξεργαστής Intel Core Duo 1,33 GHz ή ταχύτερος επεξεργαστής
Mac OS X v10.6 ή v10.7
256MB μνήμη RAM
128MB κάρτα μνήμης γραφικών

  • Ποιο είναι το μέγεθος του αρχείου «Ο Άρης και η Αράχνη;»

Το πλήρες μέγεθος του αρχείου είναι περίπου 800MB. Ο χρόνος λήψης του εξαρτάται από την ταχύτητα σύνδεσης του υπολογιστή σας στο διαδίκτυο. Αφού το αρχείο του παιχνιδιού «κατέβει» στον υπολογιστή σας, θα πρέπει μετά να εγκαταστήσετε το παιχνίδι. Για να εγκαταστήσετε το παιχνίδι στον υπολογιστή σας, κάνετε διπλό κλικ στο αρχείο με το όνομα RickySetup.exe (ή στο RickySetup.pkg για υπολογιστές Mac) και ακολουθείτε τις οδηγίες εγκατάστασης.

  • Σε πόσους υπολογιστές μπορώ να εγκαταστήσω το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη;»

Αγοράζοντας μία «μονής χρήσης» άδεια έχετε την δυνατότητα να εγκαταστήσετε το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» σε έναν μόνο υπολογιστή.

Αγοράζοντας μία «πολλαπλής χρήσης» άδεια έχετε την δυνατότητα να εγκαταστήσετε το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» μέχρι και σε τρεις υπολογιστές.

  • Ποιο πρόγραμμα αναπαραγωγής χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη;»

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» χρησιμοποιεί το πρόγραμμα αναπαραγωγής Adobe Flash Player 9. Το πρόγραμμα αναπαραγωγής Flash Player «κατεβαίνει» αυτόματα όταν «κατεβάζετε» το αρχείο του παιχνιδιού. Για την αναπαραγωγή, κάνετε κλικ στο αρχείο με το f.

Στην αρχή του παιχνιδιού, μετά από την αρχική εικόνα, μία σελίδα με 8 διασκορπισμένα φύλλα εμφανίζεται. Τα φύλλα συμβολίζουν τα οκτώ επίπεδα του παιχνιδιού. Στην αρχή του πρώτου επιπέδου, μετά από μία σύντομη εισαγωγή, το παιδί καλείται να επιλέξει εάν θέλει ή όχι να βοηθήσει τον Άρη και την Λίτσα να αντιμετωπίσουν την Αράχνη. Εάν απαντήσει θετικά, το παιδί οδηγείται στο επίπεδο Ι του παιχνιδιού.

Στην κάτω δεξιά γωνία της οθόνης υπάρχει ένα κρυφό κουμπί που σας επιτρέπει να μεταβείτε στην λειτουργία πλήρους οθόνης. Αυτό το κουμπί εμφανίζεται όταν σύρετε το ποντίκι πάνω του. Για έξοδο από την λειτουργία πλήρους οθόνης, πατήστε escape.

  • Πού μπορώ να βρω τις λέξεις-κλειδιά;

Μπορείτε να βρείτε τις λέξεις-κλειδιά στο αρχείο με το όνομα «Περιγραφή των θεραπευτικών στόχων και επισημάνσεις», το οποίο μπορείτε να βρείτε αν από το Menu πατήσετε πάνω στο «Θεραπευτικά Υλικό», όπου μπορείτε να επιλέξετε το συγκεκριμένο αρχείο.

Από το επίπεδο V και μετά, οι εργασίες για το σπίτι αφορούν ασκήσεις έκθεσης. Ο θεραπευτής, σε συνεργασία με τους γονείς, καθορίζει εάν το παιδί έχει ολοκληρώσει ικανοποιητικά την εργασία του. Για τον λόγο αυτό, στην αρχή των επιπέδων V, VI, VII και VIII εμφανίζεται η ερώτηση «Έχεις ολοκληρώσει τις ασκήσεις σου;». Εάν ο θεραπευτής κάνει κλικ πάνω στην απάντηση “Ναι”, η Σοφή Κουκουβάγια αποκαλύπτει την επόμενη λέξη- κλειδί.

  • Ποιες είναι οι λειτουργίες των συμβόλων στο μενού;

Οι εικόνες (φύλλο, ιστός αράχνης, σημειωματάριο) στο κάτω μέρος της σελίδας του παιχνιδιού έχουν τις εξής λειτουργίες: κάνοντας κλικ πάνω στο φύλλο εμφανίζεται η αρχική εικόνα με τα διασκορπισμένα φύλλα, όπου δίνεται η δυνατότητα επιλογής επιπέδου. Κάνοντας κλικ πάνω στον ιστό της αράχνης βλέπετε σε ποιο επίπεδο βρίσκεστε. Πατώντας πάνω στο σημειωματάριο (μόνο όταν αναβοσβήνει στο τέλος των επιπέδων) οδηγήστε στα Φύλλα Εργασίας για τα επίπεδα Ι-ΙV.

  • Ποια Φύλλα Εργασίας μπορούν να εκτυπωθούν απευθείας από το παιχνίδι;

Ο «Χάρτης των Καταναγκασμών» του Άρη και της Λίτσας αλλά και του παιδιού καθώς και το «Πιστοποιητικό» μπορούν να εκτυπωθούν απευθείας από το παιχνίδι. Για οικονομία χρόνου, έχετε την δυνατότητα να εκτυπώσετε τον «Χάρτη Καταναγκασμών» (Φύλλο εργασίας 4) και το «Πιστοποιητικό» από την ιστοσελίδα του παιχνιδιού επιλέγοντας από το Menu «Θεραπευτικά Υλικό».

  • Πώς μπορώ να συμπληρώσω τον «Χάρτη των Καταναγκασμών» στον υπολογιστή;

Κατά την συμπλήρωση του «Χάρτη των Καταναγκασμών» στο επίπεδο IV του παιχνιδιού ενδέχεται να χρειαστεί, ανάλογα με τον υπολογιστή που χρησιμοποιείτε, να επιλέξετε με το ποντίκι τον αντίστοιχο αριθμό αντί να τον πληκτρολογήσετε. Αν το παιδί επιθυμεί να συμπληρώσει τον δικό του «Χάρτη των Καταναγκασμών» στον υπολογιστή, υπάρχει όριο 4 σειρών στον χώρο του κειμένου για κάθε καταναγκασμό.

  • Τι είναι το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη»;

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» εκτυλίσσεται σε ένα λιβάδι, όπου ζουν διάφορα έντομα, όπως ο Άρης Ακρίδας και η Λίτσα Πασχαλίτσα, οι οποίοι αντιμετωπίζουν μία πολύ δύσκολη κατάσταση. Εδώ και κάποιο καιρό, μία Αράχνη, η οποία ζει επίσης στο λιβάδι, εκφοβίζει τα έντομα και τους ζητάει να κάνουν πράγματα που δεν θέλουν. Ως αποτέλεσμα, ο Άρης μπορεί να διασχίζει το λιβάδι πηδώντας με έναν συγκεκριμένο τρόπο που η Αράχνη του επιβάλει, ενώ η Λίτσα πρέπει να μετρά τις βούλες της πριν κοιμηθεί κάθε βράδυ. Η Αράχνη εκφοβίζει τα έντομα, λέγοντάς τους ότι θα τους συμβούν κακά πράγματα αν δεν ακολουθήσουν τις εντολές της. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα έντομα εκτελούν τις εντολές της, μπλέκοντας ολοένα περισσότερο στον ιστό της Αράχνης (ή της Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής). Μία μέρα ο Άρης αποφασίζει να ζητήσει την συμβουλή της Σοφής Κουκουβάγιας. Η Σοφή Κουκουβάγια δέχεται να βοηθήσει τον Άρη, πρώτα όμως του ζητάει να βρει ένα παιδί που να είναι πρόθυμο να τον βοηθήσει.

  • Σε ποιους απευθύνεται το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη»;

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» απευθύνεται σε θεραπευτές γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας για να το χρησιμοποιήσουν συμπληρωματικά στην θεραπεία παιδιών ηλικίας έως 12 ετών, τα οποία αντιμετωπίζουν Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή.

Με το ποσοστό εκδήλωσης της διαταραχής να ανέρχεται περίπου στο 2%, η Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή είναι μία συχνή ψυχική διαταραχή στα παιδιά. Οι πιο αποτελεσματικές μέθοδοι θεραπείας για την αντιμετώπιση της Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής είναι η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία είτε ως μονοθεραπεία είτε σε συνδυασμό με τη φαρμακοθεραπεία. Δυστυχώς, υπάρχει έλλειψη θεραπευτών που να εξειδικεύονται στην θεραπεία παιδιών με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. Ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι η έλλειψη θεραπευτικών εργαλείων κατάλληλων για παιδιά. Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» ενσωματώνει τις εμπειρικά τεκμηριωμένες τεχνικές θεραπείας για την Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή με έναν τρόπο οικείο και ελκυστικό για τα παιδιά. Διευκολύνει με αυτόν τον τρόπο την κατανόηση της διαταραχής και των συνεπειών της, ενώ εισάγει και καθοδηγεί τα παιδιά στην θεραπευτική της αντιμετώπιση.

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» στοχεύει επομένως να ενθαρρύνει τα παιδιά στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν την διαταραχή και να προσφέρει στους θεραπευτές παιδιών με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή ένα θεραπευτικό εργαλείο για την κλινική τους πράξη.

  • Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» στην θεραπεία;

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» περιλαμβάνει εμπειρικά τεκμηριωμένες τεχνικές της γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας τόσο για τα παιδιά (March & Mulle, 1998; Piacentini, Langley & Roblek, 2007) όσο και για τους ενήλικες με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή (Foa et al., 2005; Salkovskis, 1999).

Στο επίπεδο Ι η Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή περιγράφεται ως διαταραχή η οποία συνεχώς διευρύνεται όσο κανείς ενδίδει σε αυτήν.

Στο επίπεδο ΙΙ περιγράφεται το φίλτρο της σκέψης, το οποίο έχει καταστραφεί από την Αράχνη (ή την Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή) επιτρέποντας στις παράλογες σκέψεις να μην φιλτράρονται.

Στο επίπεδο ΙΙΙ περιγράφονται τα εργαλεία, τα οποία βοηθάνε στην αντιμετώπιση της διαταραχής. Με τη χρήση ενός ονόματος που επιλέγει το παιδί για να αποκαλεί με αυτό την διαταραχή (παρατσούκλι) επιτυγχάνεται η «εξωτερίκευση» της διαταραχής.

Στο επίπεδο V σχεδιάζεται ο Χάρτης των Καταναγκασμών και γίνεται η ιεράρχηση αυτών. Δίνονται οδηγίες για την πρώτη Άσκηση Θάρρους (ή Έκθεσης).

Στο επίπεδο IV σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται νέες Ασκήσεις Θάρρους (ή Έκθεσης).

Στο επίπεδο VII σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται νέες Ασκήσεις Θάρρους (ή Έκθεσης) ενώ δίνονται οδηγίες για την πρόληψη τυχόν μελλοντικής υποτροπής.

Στο επίπεδο VIII γίνεται η παρουσίαση ενός πιστοποιητικού, το οποίο συνοψίζει όλα όσα έμαθε το παιδί στην διάρκεια του παιχνιδιού. Το πιστοποιητικό εκτυπώνεται έγχρωμα και υπογράφεται από τον θεραπευτή.

Κάθε επίπεδο περιλαμβάνει μία βασική έννοια. Τα 4 πρώτα επίπεδα του παιχνιδιού ασχολούνται με την ψυχοεκπαίδευση. Μετά την ολοκλήρωση καθενός από αυτά, το παιδί συμπληρώνει ένα φύλλο εργασίας στον υπολογιστή απαντώντας σε κάποιες σχετικές με το περιεχόμενο του κάθε επιπέδου απλές ερωτήσεις. Για το σπίτι συμπληρώνει επίσης ένα φύλλο εργασίας με παρόμοιες ερωτήσεις. Από το πέμπτο επίπεδο και μετά, το παιδί αναλαμβάνει να πραγματοποιήσει στο σπίτι ασκήσεις έκθεσης ή αλλιώς «ασκήσεις θάρρους». Ο θεραπευτής μπορεί να κάνει τις απαραίτητες τροποποιήσεις, όσες φορές χρειαστεί, μέχρις ότου το παιδί ολοκληρώσει αρκετές ασκήσεις θάρρους.

Κάθε επίπεδο του παιχνιδιού, μαζί με τα φύλλα εργασίας, διαρκούν περίπου 15 λεπτά. Παρόλο που τα επίπεδα είναι σχετικά σύντομα, είναι, ωστόσο, επίσης αρκετά περιεκτικά ως προς το περιεχόμενό τους. Συνιστούμε να βλέπετε το κάθε επίπεδο μαζί με το παιδί και στην συνέχεια να αφήνετε το παιδί να ξαναβλέπει το περιεχόμενο του ίδιου επιπέδου. Αφού ολοκληρώσει το φύλλο εργασίας στον υπολογιστή, θα ήταν ίσως σκόπιμο το παιδί να ξαναδεί το επίπεδο ακόμη μία φορά. Προκειμένου να παγιωθεί η νέα γνώση, δίνονται παρόμοια φύλλα εργασίας για συμπλήρωση στο σπίτι.

Συνίσταται η ολοκλήρωση ενός μόνο επιπέδου σε μία θεραπευτική συνεδρία.

  • Τι δεν προσφέρει το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη»;

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» δεν είναι ένα παιχνίδι αυτοβοήθειας και δεν απευθύνεται σε παιδιά που δεν αντιμετωπίζουν Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. Τα παιδιά με την διαταραχή που παίζουν το παιχνίδι χωρίς την καθοδήγηση ενός θεραπευτή πιθανότατα να ταυτιστούν με τους ήρωες και να αναγνωρίσουν σε αυτούς δικά τους συμπτώματα ενώ παίζουν το παιχνίδι. Συνιστούμε, ωστόσο, η χρήση του παιχνιδιού να γίνεται στο πλαίσιο θεραπείας και με την καθοδήγηση ενός θεραπευτή, ο οποίος μπορεί να κρίνει ποιες ασκήσεις έκθεσης είναι κατάλληλες για το παιδί σε κάθε στάδιο και να το καθοδηγήσει στην επιτυχή πραγματοποίησή τους. Εξάλλου, αν ένα παιδί έχει ήδη εξοικειωθεί με το παιχνίδι πριν από την έναρξη της θεραπείας, χάνεται το στοιχείο της έκπληξης, περιορίζοντας έτσι την βέλτιστη χρήση του παιχνιδιού στην αντιμετώπιση της διαταραχής.

  • Μπορεί το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» να αντικαταστήσει την θεραπεία;

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» δημιουργήθηκε ως θεραπευτικό εργαλείο για να βοηθήσει τους θεραπευτές στην θεραπεία των παιδιών που αντιμετωπίζουν Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. Από μόνο του δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της διαταραχής. Διευκολύνει, παρόλα αυτά, το κλινικό έργο του θεραπευτή, παρέχοντας του μία μεταφορά για την κατανόηση της διαταραχής καθώς και έτοιμα φύλλα εργασίας που βοηθούν στην παγίωση της νέας γνώσης. Όπως συμβαίνει με όλες τις ψυχικές διαταραχές, η θεραπεία ενός παιδιού με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή θα πρέπει να γίνεται από έναν θεραπευτή που εξειδικεύεται στην θεραπεία παιδιών με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή σε συνεργασία με έναν παιδοψυχίατρο για την παρακολούθηση της φαρμακοθεραπείας.

Κάποιοι γονείς ίσως θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Άρης και η Αράχνη» με το παιδί τους που αντιμετωπίζει Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή, έξω από ένα θεραπευτικό πλαίσιο και χωρίς την καθοδήγηση ενός θεραπευτή. Ωστόσο, ένα παιδί που χρησιμοποιεί το παιχνίδι χωρίς την καθοδήγηση ενός ψυχοθεραπευτή είναι πολύ πιθανόν να απογοητευτεί καθώς τα ηλεκτρονικά ψυχοθεραπευτικά παιχνίδια από μόνα τους δεν επαρκούν για να ανακουφίσουν ούτε βεβαίως να εξαλείψουν την διαταραχή.

  • Βιβλιογραφία

Foa, E., Grayson, J. B., Steketee, G. S., Doppelt, H. G., Turner, R. M., & Latimer, P. R. (1983). Success and failure in the behavioral treatment of obsessive-compulsives. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 51, 287-297.
Foa, E. B., Liebowitz, M. R., Kozak, M. J., Davies, S., Campeas, R., Franklin, M. E., et al. (2005). Randomized, Placebo-Controlled Trial of Exposure and Ritual Prevention, Clomipramine, and Their Combination in the Treatment of Obsessive-Compulsive Disorder. Am J Psychiatry, 162(1), 151-161.
March, J. S., & Mulle, K. (1998). OCD in children and adolescents. A cognitive-behavioral treatment manual. New York: Guilford Press.
Piacentini, J., Langley, A., & Roblek, T. (2007). Cognitive-Behavioral Treatment of Childhood OCD. It’s only a false alarm. New York: Oxford University Press.
Salkovskis, P. M. (1999). Understanding and treating obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research & Therapy, 37(1), S29-S52.

Μπορείτε να αγοράσετε το παιχνίδι εδώ.

Digital games help OCD children
Article on the Website of Compute Scotland, 1 December 2011

In German

Wenn der Marienkäfer seine Punkte zählen muss
Medienmitteilung der Universität Zürich vom Donnerstag, 1. Dezember 2011

Wenn der Marienkäfer seine Punkte zählen muss
PsychologieNachrichten vom Donnerstag, 1. Dezember 2011

Ein Computerspiel hilft Kindern bei Zwangsstörungen
Artikel im Hamburger Abendblatt vom Freitag, 2. Dezember 2011

Mit Computerspiel gegen Zwangsstörungen (PDF, 131 KB)
Artikel im Tagesanzeiger vom Freitag, 2. Dezember 2011

Zwangsstörungen als Thema unseres Schwerpunktes zu psychischen Erkrankungen
Radiosendung auf Oe1, Wissen aktuell vom Donnerstag, 12. Januar 2012

Zwangsstörungen bei Kindern: Computerspiel kann helfen
Interview mit Veronika Brezinka auf familienleben.ch